شنود

شنود

شنود سرویس اطلاعاتی Lockheed Martin RQ-170 Sentinel - iran - sentinel drone - sentinel iran
شنود

شنود

شنود سرویس اطلاعاتی Lockheed Martin RQ-170 Sentinel - iran - sentinel drone - sentinel iran

دستگاه جاسوسی انگلیس و آقای "سی"

 دستگاه جاسوسی انگلیس و آقای "سی"

 دستگاه جاسوسی انگلیس و آقای "سی"


http://www.mashreghnews.ir/fa/news/15675/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3%D9%8A-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D9%8A%D8%B3-%D9%88-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D9%8A-%D8%B3%D9%8A

رسانه های انگلیسی، از جمله روزنامه های تلگراف و شبکه بی بی سی، بتازگی و با توجه به گذشت 100 سال از تأسیس دستگاه جاسوسی حکومت انگلیس، اقدام به افشای بخش هایی از پشت پرده این دستگاه و رئیس دستگاه جاسوسی خارجی این کشور کرده اند.
پس از پایان جنگ جهانی دوم بطور کلی 17 بخش از دستگاه اطلاعات خارجی بریتانیا (MI) در وزارت جنگ وجود داشت که امروز تنها سه سازمان هستند که دستگاه اطلاعاتی بریتانیا را تشکیل می دهند.
به گزارش مشرق به نقل از کیهان، در ادامه جزئیاتی را درباره آنها می خوانیم. این جزئیات توسط روزنامه انگلیسی تلگراف منتشر شده است و نباید انتظار داشت به ماهیت واقعی و پشت پرده اعمال زشت و غیرانسانی این دستگاه های جاسوسی اشاره ای کند.

MI5
دستگاه اطلاعات نظامی پنجم ("ام.آی.فایو") همان آژانس اطلاعات امنیت ملی است که مسؤول مقابله با تهدیدهای سازماندهی شده و مخفی علیه انگلیس است. فعالیت محوری این دستگاه مبارزه با تروریسم هم در سطح بین المللی (بعنوان مثال القاعده) و هم کشوری (به عنوان مثال ایران یا عراق) است. دستگاه "ام.آی.فایو" توسط رئیس کل ژنرال جاناتان اوانس رهبری می شود و پایگاه آن در «تامس هاوس» شهر لندن استقرار دارد.
"ام.آی.فایو" کار خود را به عنوان دفتر خدمات اطلاعاتی درسال 1909 شروع کرد و توسط سر ورنون کل Vernon Kell تأسیس شد تا با عملیات جاسوسی امپراطوری آلمان در جنگ جهانی اول مقابله کند. درسال 1914 این دفتر خدماتی در خلال جنگ جذب وزارت جنگ شد و درسال 1916 تبدیل به بخش پنج دستگاه اطلاعات نظامی "ام.آی.فایو" گردید. بیش ترین تمرکز این دستگاه در مدت بین دو جنگ جهانی بر روی تهدیدهای جاسوسی بود که از جانب راستی ها (فاشیسم) و چپی ها (کمونیسم) می رسید. در طی جنگ جهانی دوم "ام.آی.فایو" با موفقیت توانست عناصر دشمن را شناسایی کند، اطلاعات غلط به خورد دشمن دهد و از همه مهمتر به فرود هم پیمانان خویش در نرماندی درسال 4194 کمک کند. جنگ سرد دوران پرمشغله ای برای این دستگاه بود چنانچه آنها باید عوامل اطلاعاتی دوجانبه) جاسوسانی که به سازمان جاسوسی دشمن نفوذ می کنند) را شناسایی می کردند بویژه «پنج باشکوه»، گروهی از فارغ التحصیلان کمبریج که پست های حساسی را در دولت به دست گرفتند. هارولد کیم فیلبی نام آشناترین آنهاست. پس از افتادن پرده آهنین (پرده ای که اروپا را پس از جنگ جهانی دوم به دو قسمت تقسیم کرد) نگرانی اصلی "ام.آی.فایو" ایرلند شمالی و تروریسم بین المللی بوده است.

MI6
ام.آی.سیکس که بطور رسمی به عنوان دستگاه اطلاعاتی مخفی شناخته شده است. در سطح جهانی فعالیت می کند و در جهت سیاست ها و اهداف دولت بریتانیا مسؤول جمع آوری اطلاعات مخفی خارجی می باشد. این دستگاه معمولاً با مواردی چون ناآرامی های منطقه ای، تروریسم، منع گسترش سلاح های کشتارجمعی و موادمخدر غیرقانونی سروکار داردام.آی.سیکس. واقع در منطقه ای در لندن بنام «وکسهال کراس» می باشد و توسط جان ساورز رهبری می شود. جان ساورز سفیر سابق سازمان ملل و مشاور تونی بلر بود. رئیس ام.آی.سیکس با عنوان زCس شناخته می شود که برگرفته از اولین رئیس خود «منسفیلد کامینگز» است.

mi6.jpg
ساختمان دستگاه جاسوسی انگلیس

به دلیل حساسیت ذاتی امور مربوط به دستگاه ام.آی.سیکس از همان ابتدا در هاله ای از ابهام وجود داشته و تنها به لطف برخی خیال پردازی ها، خصوصاً با وجود کاراکتر سینمایی معروف جیمز باند، اطلاعات اندکی راجع به این دستگاه اطلاعاتی در دست است. البته درسال 2009 وزیر امور خارجه برای مشخص کردن صد سالگی این دستگاه اجازه انتشار کتابی را در زمینه جزئیات ام.آی.سیکس تا سال 1949 داد. شروع کار این دستگاه به عنوان بخش خارجی در دفتر خدمات محرمانه دولت بود که توسط اولین رئیس خویش منسفیلد کانینگز هدایت می شد و وظیفه آن ایجاد شبکه ارتباطی پشت خطوط آلمان در بلژیک بود. اگرچه این شبکه ها توسط نازی که اکثریت اروپا را در جنگ جهانی دوم اشغال کرده بودند تخریب شد اما این دستگاه در جمع آوری اطلاعات از جنبش های مقاومت در سرتاسر قاره بسیار کارآمد بود ام.آی.سیکس همچنین برکار کدشکن ها در محله (Bletchley Park) انگلیس نظارت می کرد و در همین جا بود که ماشین رمزگذاری و رمزگشایی انیگما شکسته شد. در طی جنگ سرد این دستگاه خود را برای گرفتن اطلاعات محرمانه ازشوروی و هم پیمانانش آماده کرد.

مرکز فرماندهی اطلاعات دولتی (GHCQ)
مسؤولیت این مرز تهیه اطلاعات و محافظت از اطلاعات مربوط به سیاست انگلیس می باشد. کار اصلی آن فال گوش ایستادن و گوش کردن به تمام ارتباطات موجود در سرتاسر دنیا است اما اطلاعات بسیار اندکی از چگونگی انجام این عملیات وجود دارد و احتمالا منفی ترین دستگاه اطلاعات درمیان آژانس ها است. رئیس «GHCQ ایان لبان» است. او به وزیر خارجه امور کشورهای مشترک المنافع و خارجی گزارش می دهد. مراکز اصلی این سازمان در چلتنهام و گلوکسترشایر مستقر است که البته پایگاههای کوچکتری نیز در کرنول و یورکشایر وجود دارد.
مرکز این سازمان در طی دو جنگ جهانی در Bletchley Park بود و در آنجا با انواع مختلف ماشین های کدنویسی سروکار داشت که انیگما از آنها بود. شاید شکستن همین ماشین کدنویسی بود که از فروپاشی مقاومت بریتانیا به دلیل گرسنگی جلوگیری کرد. در آن زمان قایق های آلمانی موسوم به U بخش اعظم کارون دریایی آتلانتیک را نابود کرده بودند و عرضه غذا درسال 1942 تا حدود شش هفته متوقف شده بود. یکی دیگر از موفقیت های دوران جنگ این سازمان طراحی، نصب و راه اندازی اولین کامپیوتر الکترونیک جهان موسوم به COLOSSUS بود. بیشترین توجه GCHQ پس از جنگ بر روی مجموع سامانه های انتقال و دریافت اطلاعات شوروی بود، از تلگراف و کد مرس گرفته تا ماهواره های ارتباطی.
امروزه با ظهور اینترنت GCHQ سعی دارد ایمیل ها، تالارهای گفتگوی اینترنتی و تماس های تلفن های همراه را کنترل کند.

نگاهی به زندگی و سوابق رئیس سازمان جاسوسی انگلیس
جزئیات راجع به زندگی جان ساورز، رئیس ام.آی.سیکس (سازمان جاسوسی انگلیس) علی رغم نگرانی های امنیتی لندن از پایگاه شبکه اجتماعی منتشر شده است.
یک نامه الکترونیکی می گوید همسر او اطلاعاتی را درباره فرزندان و محل آپارتمانش بر روی این سایت قرار داده است. این جزئیات پس از امضای قرارداد با دفتر وزارت خارجه منتشر شد. وزیر امور خارجه انگلیس با رد ادعاهایی که مبنی بر سهل انگاری دستگاه اطلاعاتی کشور است گفت: «همه می دانند که ساورز لباس شنای شرکت اسپیدو را می پوشد. این موضوع هیچ ربطی به اسرار کشوری ندارد.»

john sowers.jpg
جان ساورز، رئیس ام.آی.سیکس

جان ساورز، سفیر انگلیس در سازمان ملل بود و در ماه نوامبر 2009 وارد پست جدید خود شد. نامه الکترونیکی مذکور می گوید اطلاعاتی که در فیس بوک منتشر شد شامل مسائلی راجع به دوستی ساورز و همسرش با دیپلمات های ارشد و هنرمندان رسانه ای از جمله مویرلزلی از رادیو بی بی سی است. خانم ساورز محل زندگی آنها در آپارتمانی در لندن و همچنین سه فرزند آنها و والدین جان را فاش کرد. وی با هیچ گونه محدودیت امنیتی درباره اکانت خود مواجه نیست و میلیون ها یوزر فیس بوک با دسترسی آزاد به شبکه لندن می توانند از اطلاعات آن استفاده کنند.
پاتریک مرسر دژبان امنیتی و رئیس کمیته ضدتروریستی درباره خطرات امنیتی این مسئله ابراز نگرانی کرد. او به بی بی سی گفته است: این موضوع پیامدهای نگران کننده بسیاری را درباره زندگی شخصی، خصوصاً محل آپارتمان ها، انتقال اطلاعات و همچنین جزئیات انتقال مسکن ارشدترین افسر امنیتی خارج بوجود آورده است.
«پول های هنگفتی از مالیات دهندگان تنها به این موضوع اختصاص داده شده بود که در طی دهه های گذشته او و خانواده اش از بروز اطلاعات امنیتی در امان باشند. خوب، بنظر می رسد دیگر اهمیتی نداشته باشد، اینطور نیست؟»
او اضافه کرد: «افشای چنین اطلاعاتی در معرض دید عموم بسیار ناراحت کننده است. امیدوار بودم این گونه اشتباهات از افرادی چون خانم ساورز سر نزند.»
ادوارد داویز سخنگوی امور خارجه لیبرال دموکرات گفت این فاش سازی می توانست امنیت خانواده ساورز را تحت الشعاع خود قرار دهد.
ساورز 55 ساله دیپلماتی است که سابق سفیر سازمان ملل بود، او بعنوان رئیس سیاسی وزارت خارجه نیز عهده دار مسؤولیت بوده است و همچنین نماینده فرستاده شده به بغداد و مشاور امور خارجه نخست وزیر سابق تونی بلر بود.
جان ساورز درسال 1955 در وارویک به دنیا آمد و به مدرسه پسرانه شهر بث رفت و سپس در دانشگاه های ناتینگهام و سینت اندروز به تحصیل فیزیک و فلسفه پرداخت.
او که به تحصیلات آکادمیک علاقه وافری داشت وارد دانشگاه های «ویت واترز رند» در آفریقای جنوبی و هاروارد آمریکا نیز شد.
درباره ملحق شدن او به ام.آی.سیکس کلمه «دوباره» ذکر شده است اما هیچ گونه صحبتی درباره حرفه جاسوسی گذشته او نشده است. گزارش ها حاکی از آن است که وی حدوداً درسال 1970 حرفه اطلاعاتی خود را شروع کرده است و در یمن و سوریه سابقه کار دارد.
بین سالهای 1999 و 2001 درحالی که به عنوان مشاور سیاست خارجی تونی بلر مشغول به کار بود جان ساورز در مناقشه کوزوو و فرآیند صلح ایرلند شمالی دخالت داشت.
ساورز از ماه می تا جولای سال 2003 فرستاده مخصوص انگلیس به عراق بود. او نماینده دائم سازمان ملل از سال 2007 بود و ارتباط تنگاتنگی با دبیرکل، بان کی مون دارد. جان ساورز دارای سه فرزند است و به ورزش هایی همچون پیاده روی، تنیس و دوچرخه سواری علاقه دارد.
عکس های شخصی که همسر وی «شلی» در فیس بوک منتشر کرده است جان را نشان می دهد که با مایو در حال شناست. این عکس ها بلافاصله پس از معرفی وی به عنوان رئیس ام.آی.سیکس درماه ژوئن 2009 از اینترنت پاک شد. درماه جولای امسال دستمزد او نیز فاش شد، رقمی بین 165000 پوند تا 169999 پوند!

آقای «C» و ایران
شبکه خبری بی بی سی فارسی همچنین، درگزارشی به اولین کنفرانس خبری مذاکره کننده ارشد درپرونده هسته ای ایران که رئیس سازمان جاسوسی انگلیس شد پرداخته است.
در این گزارش با اشاره به فعالیت سازمان اطلاعات انگلیس آمده است: درخصوص دستگاه اطلاعاتی بریتانیا بسیار گفته و نوشته اند. برخی آن را ضامن امنیت داخلی بریتانیا و برخی اهرمی برای اعمال نفوذ و منفعت جویی بریتانیا در دیگر کشورها می دانند.
این گزارش «جان ساورز» را اولین رئیس سازمان ام.آی.سیکس دانسته که درمقابل دوربین ها ظاهر شده و کنفرانس خبری برگزاری کرده است و یادآور می شود: او پیش از کسب این سمت نماینده بریتانیا در سازمان ملل و مذاکره کننده ارشد این کشور بر سرپرونده هسته ای ایران بود که حالا در سمت بالاترین مقام اطلاعاتی بریتانیا برنامه هسته ای ایران را پیگیری می کند.

John sowers1.jpg

«جان ساورز» عامل اصلی سیاست های ضد اسلامی و ایرانی دولت بلر، سوابق درخشانی! در زمینه دخالت در امور داخلی دیگر کشورها از جمله عراق و ایران داراست.
ساورز تحت تأثیر شدید لابی های صهیونیستی و دارای ارتباطی بسیار قوی با محافل صهیونیستی درانگلیس است.
وی که عامل اصلی و معمار اعمال فشار غرب بر ایران درمذاکرات مربوط به استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و تعلیق آن می باشد، نخستین کسی است که پیشنهاد کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت را مطرح کرد.
ساورز همچنین درکارنامه فعالیت های خود سوابق درخشان! دیگری در نادیده گرفتن حق مسلم ایران در زمینه انرژی هسته ای به نحوی که وی اولین کسی است که پیشنهاد به کارگیری فصل هفتم منشور سازمان ملل را در قبال پرونده هسته ای ایران مطرح وغرب را به اعمال تحریم ها علیه ایران تشویق کرده است.
این شخص به دلیل نفوذ فوق العاده بر شخص تونی بلر، عامل اصلی در برکناری جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلیس نیز بوده است.
ساورز همچنین دارای سوابق دیپلماتیک در تعداد زیادی از کشورهای اسلامی است که از آن جمله در کشورهای یمن و سوریه به عنوان دیپلمات و در قاهره (سال 2001) نیز به عنوان سفیر انگلیس انجام وظیفه کرده است.
وی درسال های 1999 به بعد هم دستیار ویژه وزارت خارجه در دولت تونی بلر نخست وزیر انگلیس بوده است. ساورز که همچنین نماینده ویژه بلر در قضیه عراق وپس از اشغال آن بوده عامل تشویق در به کارگیری 30هزار بعثی درعراق و همچنین عامل تشویق دربه کارگیری منافقین و نیروهای بمب گذار درخوزستان است.
عامل تشویق به گسترش بی. بی. سی عرب زبان درعراق و پخش آن بر روی امواج اف. ام در داخل عراق و همچنین عامل تشویق توسعه و به کارگیری دیش های ماهواره ای درمناطق مختلف عراق برای دستیابی هرچه بیشتر مردم به برنامه های غربی از جمله دیگر فعالیت های ساورز است.
از جمله دیگر سوابق ساورز می توان به تشویق در برخورد نظامیان آمریکا و غرب علیه شیعیان درعراق و همچنین عامل اصلاح تلاش ها برای کنار گذاشتن ابراهیم جعفری از نخست وزیری عراق اشاره کرد.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/15675/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3%D9%8A-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D9%8A%D8%B3-%D9%88-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D9%8A-%D8%B3%D9%8A