سپاه RQ170 را مهندسی معکوس کرد
جانشین RQ-170 رونمایی شد+عکس
روایت روزنامه انگلیسی از مشاهده پهپاد فوق پیشرفته ایرانی+فیلم
ذرهبین ایرانی آماده شکار جانوران رادارگریز دشمن شد +عکس
سپاه RQ170 را مهندسی معکوس کرد
جانشین RQ-170 رونمایی شد+عکس
روایت روزنامه انگلیسی از مشاهده پهپاد فوق پیشرفته ایرانی+فیلم
ذرهبین ایرانی آماده شکار جانوران رادارگریز دشمن شد +عکس
سپاه RQ170 را مهندسی معکوس کرد
جانشین فرمانده کل سپاه از رونمایی مدل مهندسی معکوسشده پهپاد RQ170 در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه
پاسداران انقلاب اسلامی که میهمان برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» بود، در
پاسخ به سوالی درخصوص آخرین اخبار از پهپاد جاسوسی RQ170 آمریکا گفت: تمام
حافظهها و کامپیوترهای این هواپیما رمزگشایی شده و در آینده نزدیک اخبار
خوشی نه تنها از RQ170 و بهینهسازیهایی که نیروهای ما بر روی «مدل معکوس
شده» آن انجام دادند، بلکه دستاوردهای مهم دفاعی اعلام خواهد شد.
بنا
بر این گزارش، روز یک شنبه 13 آذرماه 1390 بود که خبرگزاری فارس، از شکار
این پهپاد مدرن جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران خبر داد.
* ویژگی های «دیدهبان» آمریکایی
هواپیمای
بدون سرنشین RQ-170 که اصطلاحا Sentinel یا دیدهبان نامیده میشود و برخی
آن را جانور قندهار (محلی که اولینبار تصویر آن منتشر شد) میگویند، یکی
از مدرنترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی
برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است. پهپاد RQ-170 پرنده بدون
سرنشینی است که مدتها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو
در سکوت عمل میکرد.
این هواپیما برای اولینبار در سال 2005 میلادی
به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به
عملیات در افغانستان پرداخت تا اینکه در سال 2007 میلادی اولین تصاویر این
هواپیما در پایگاه هوایی قندهار منتشر شد.
فناوری و اطلاعات مربوط
به RQ170 به شدت حفاظت می شده و دولت امریکا اکنون به شدت نگران تبعات
سیاسی، فنی، اطلاعاتی و نظامی فرود اجباری این هواپیما (که از حساس ترین
فناوری های موجود در اختیار سرویس های اطلاعاتی این کشور بوده) در ایران
است و به همین دلیل تمام ابزارهای خود را برای حداقل کردن خسارات ناشی از
این موفقیت بزرگ ایران به کار گرفته است.
نخستین و مهمترین ویژگی
این هواپیمای بدون سرنشین را باید توانایی تقریبا مهارناپذیر رادارگریزی آن
عنوان کرد که اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این هواپیما توسط
رادارهای معمولی برد بلند (حتی انواع بسیار پیشرفته آن) به هیچ وجه قابل
رهگیری نیست و رادارهای برد کوتاه VHF نیز تنها در صورتی قادر به مشاهده آن
- آن هم به سختی- هستند که هواپیما کمتر از 40 کیلومتر با آنها فاصله
داشته باشد؛ اتفاقی که وقوع آن تقریبا محال است.
بنا بر گزارشهای
منتشر شده، ویژگی رادار گریزی این هواپیما ناشی از پوشش مخصوصی است که تمام
سطح آن را پوشانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله روسیه و چین سال های
طولانی است که به دنبال دست یابی به فرمول و مشخصات ساختمانی آن هستند.
برخی
از منابع نیز رنگ مخصوص بدنه آن را یکی از عناصر اصلی در رادارگریزی RQ170
می دانند و گفتهاند این هواپیماها طوری طراحی شده اند که بتوانند به مکان
هایی بروند که دیگر هواپیمای باسرنشین یا بدون سرنشین نمی توانند به آنجا
بروند بطوریکه ردیابی و هدف قرار دادن آن توسط طرف مقابل بسیار دشوار
باشد.
مداومت پروازی این پهپاد (بواسطه موتورهای بسیار پیشرفته و کم
مصرف) و نیز توانایی های جنگ الکترونیک آن را می توان از دیگر ویژگی های
منحصر به فرد RQ-170 دانست که این امکان را می دهد تا این هواپیما علاوه بر
ایجاد اختلالات الکترونیکی در سطح وسیع، مجموعه ارتباط رادیویی با سیم و
بی سیم در اطراف منطقه پروازی خود را نیز تا شعاعی بزرگ شنود کند.
پهپاد
آمریکایی ساقط شده RQ170 این «دیدهبان» آمریکایی همچنین مجهز به دوربین
ها، لنزها و سنسورهایی است که توانایی منحصر به فردی در تصویربرداری با
وضوح بسیار بالا و قدرت تفکیک زیاد و در هر شرایط جوی را به آن می دهد که
این تجهیزات برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از مراکز هسته ای ایران می
توانست بیشترین کاربرد را داشته باشد.
هدایت این هواپیما که با طول
دو بال حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع یک متر و 84 سانتی
متر، دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی،
تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است، توسط ماهواره و همچنین
ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد و با هر بار سوخت
گیری نیز قابلیت پرواز در شعاع 1500 کیلومتری را دارد.
* «سار» رادار پیشرفته پهپاد آمریکایی برای شناسایی مناطق حساس
اما
یکی دیگر از مهمترین ویژگی های پهپاد مدرن آمریکایی در اختیار ایران را
باید در بخش رادارهای فوق پیشرفته آن جستجو کرد. رادارهای روزنه مصنوعی
"Synthetic Aperture Radar" به نوعی از رادارها اطلاق می شود که برای امور
نقشه برداری و تصویر برداری از سطح زمین به کار می رود که در اصطلاح به این
فناوری "سار" نیز گفته می شود.
اساس عملکرد این رادار در
هواپیماهای شناسایی برای امور نظامی و غیر نظامی، برپایه فرستادن امواجی از
یک وسیله متحرک مثل یک هواپیما به سطح موردنظر است.
پهپاد آمریکایی
RQ170 این امواج که از نوع امواج رادیویی هستند در دفعات بالا با سرعتی
زیاد به سطح مورد نظر تابیده شده و پس از بازگشت تصویری دو بعدی از سطح
مورد نظر را دراختیار کاربران قرار می دهد. در سالهای اخیر این فناوری برای
اموری مثل نقشه برداری از جنگلها، کنترل بلایای طبیعی وتهیه نقشه های
ناهمواری زمینی نیز به کار می رود اما کاربرد اصلی این فناوری درامور نظامی
و تهیه نقشه از مناطق مختلف است.
در جدیدترین مدلهای رادار "سار"
که بنا بر اطلاعات موجود در پهپاد به غنیمت گرفته شده آمریکایی نیز بکار
گرفته شده، قابلیت تهیه تصاویری با قدرت تفکیک 10 سانتی متر وجود دارد که
در راستای ماموریت جاسوسی خود از این فناوری پیشرفته به منظور تهیه نقشه از
مکان های مورد نظربهره می برده است. http://www.mashreghnews.ir/fa/news/250509/%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-rq170-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B9%DA%A9%D9%88%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D8%AF
جانشین RQ-170 رونمایی شد+عکس
یک مجله آمریکایی از ساخت یک هواپیمای بدون سرنشین جدید و سبک وزن توسط نیروی هوایی ایالات متحده با قابلیت ضد رادار خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، مجله "افیشن ویک" در جدیدترین شماره خود
اعلام کرد، نیروی هوایی ارتش آمریکا موفق شد به صورت کاملا سری پهپاد جدید
سبک وزنی را بسازد تا در سال 2015 از آن استفاده کند.
این مجله
آمریکایی در ادامه گزارش داد که این هواپیمای سبک بدون سرنشین آمریکایی "آر
کیو-180" نام دارد و همچنان در بوته آزمایش در یک پایگاه سری نیروهای
هوایی آمریکا در منطقه "گروم لیک" واقع در صحرای نیوادا در غرب این کشور
قرار دارد.
بنا
به این گزارش، شرکت نورثروپ گرومن این هواپیما را ساخته است این در حالی
است که نیروهای هوایی آمریکا این اطلاعات را رد کرده است.
این
مجله همچنین فاش کرد که وزارت دفاع آمریکا با این شرکت برای ساخت پهپاد
"آر کیو-180" در سال 2008 قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار منعقد کرد.
به
گزارش این مجله آمریکایی، این نوع پهپاد قادر به انجام ماموریت هایی
اطلاعاتی است و در عین حال می تواند ماموریت هایی مربوط به جنگ الکترونیکی
از جمله از بین بردن رادارهای دشمن خود را انجام دهد.
بر اساس گزارش این مجله پهپاد مورد نظر به عنوان جانشین پهپاد RQ-170 استفاده خواهد شد. http://www.mashreghnews.ir/fa/news/268901/%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86-rq170-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D8%B9%DA%A9%D8%B3
روایت روزنامه انگلیسی از مشاهده پهپاد فوق پیشرفته ایرانی+فیلم
خبرگزاری ایرنا نوشت:
روزنامه دیلی میل انگلیس با انتشار فیلمی ویدیویی در سایت اینترنتی خود که
از داخل هواپیمایی مسافربری در آسمان کشورمان تصویربرداری شده است، جسمی را
بر فراز ایران در این فیلم به تصویر کشید که بنا بر گزارش این روزنامه،
«ترجیحا یک هواپیمای بدون سرنشین فوق پیشرفته ایرانی است.»
به گزارش مشرق، دیلی میل نوشت: یک سرنشین هواپیمایی مسافربری در آسمان
ایران در ارتفاع پایین تر هواپیمای خود، حدود 4 روز پیش از جسمی پرنده فیلم
برداری کرده که با سرعت در حال پرواز بوده است.
به نوشته دیلی میل،
تصاویر این فیلم 34 ثانیه ای یک شیء دایره ای شکل عجیب را نشان می دهد که
در خط سیر ثابتی در ده ها متری پایین تر از هواپیمای مسافربری حرکت می کند و
در میان ابرهای پراکنده در آسمان غرب آسیا در آسمان ایران جولان می دهد.
روزنامه
انگلیسی ادامه داد: این جسم عجیب و غریب در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین
فرض می شود که گویی متعلق به نیروهای نظامی ایران است اما با دقت بیشتر در
این فیلم برخی گمانه ها درباره ورود یک جسم فضایی خارج از سیاره زمین به
آسمان ایران نیز تداعی می شود!
دیلی میل تصریح کرد: جسم پرنده هنگام
حرکت، مانند قرصی دایره ای شکل است، نه به هواپیمای مسافربری عادی شباهت
دارد نه به یک بالگرد و حتی آن گونه که به نظر می رسد مانند سایر هواپیماها
هیچ سیگنال یا تشعشعی نیز که معمولا از همه هواپیماها ساطع می شود از آن
قابل رصد نیست.
روزنامه انگلیسی در مجموع اینگونه نتیجه می گیرد که
«با وجود پیشگویی ها درباره اینکه این جسم غریب به طرز مشکوکی، فضایی است،
ترجیح بر این است که این جسم یک هواپیمای فوق پیشرفته بدون سرنشین نیروهای
نظامی ایران است که مراحل آزمایش را طی می کند.»
دیلی میل در ادامه
به اقدام اخیر موفقیت آمیز ایران در آزمایش پهپاد «آر.کیو.170» ایرانی
پرداخت و با استناد به این موضوع، آزمایش هواپیمای بدون سرنشین فوق پیشرفته
ایرانی را محتمل دانست.
ایران در تاریخ یکشنبه 13 آذر 1390 اعلام
کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی از نوع لاکهید مارتین آر کیو 170 سنتینل
آمریکا را در شرق کشور با کمترین خسارت ممکن تصاحب کرده است و قصد دارد با
استفاده از آن و مهندسی معکوس، نمونه های پیشرفته آن را برای خود بسازد.
اندکی
بعد و با وجود انکارهای اولیه مقامهای امریکایی، منابعی در ارتش این کشور
تایید کردند که هواپیمای بدون سرنشین یادشده، از نوع آر کیو 170 بوده اما
مدعی شدند که به علت نقص در سیستم موقعیت یابی ناپدید شده است. منابع رسمی
آمریکایی اما تا زمان نمایش این هواپیما از سوی ایران از تایید خبر شکار
آن، امتناع می کردند.
آر کیو 170 پیشرفته ترین پهپاد نظامی و جاسوسی
امریکایی به شمار می رود که نخستین بار از آن، در افغانستان و طی «عملیات
آزادی پایدار» استفاده شد. به همین خاطر به این هواپیما، لقب «جانور
قندهار» هم داده شده است. تکنولوژی استفاده شده در این هواپیما با تکنولوژی
به کار گرفته شده در هواپیماهای بی 2 و جنگنده اف-35 لایتنینگ 2 همسان
است.
اکنون و پس از آزمایش موفقیت آمیز هواپیمای ایرانی آر. کیو 170
که با مهندسی معکوس متخصصان توانمند ایرانی ساخته و هفته گذشته رونمایی
شد، رسانه های غربی گمانه زنی های متعددی را درباره قدرت واقعی جمهوری
اسلامی ایران در عرصه هوا- فضا آغاز کرده اند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/362976/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%82-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85
ذرهبین ایرانی آماده شکار جانوران رادارگریز دشمن شد +عکس
تولید بومی رادار مدرن
کاوش توسط متخصصان دفاعی کشورمان با توجه به تخصص آن در کشف اهداف
پنهانکار در ارتفاع پائین، قطعا به توسعه کیفی و کمی پوشش راداری در نقاط
مختلف کشورمان منجر میشود که نمونه عملکرد چنین سامانه هایی، در شکار
جانور قندهار و هرمس صهیونیستی قابل مشاهده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق،
در دوران پس از جنگ تحمیلی 8 ساله عراق علیه ایران متخصصان کشورمان برای
ساخت سامانههای راداری مورد نیاز اقدام به تلاشهای گستردهای نمودند که
اولین محصول این حرکت، ساخت رادار ملی در سال 1377 بود. پس از آن علاوه بر
توسعه رادارهای مورد نیاز در کشور در برخی مواقع که امکان خرید خارجی وجود
داشته، تعداد محدودی رادار از تولیدات جدید و پیشرفته کشورهای دیگر خریداری
شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته مهم در این زمینه، اقدام
به بهسازی این محصولات خارجی با توجه به پیشرفتهای بزرگ علمی کشور در
زمینههای مخابرات، الکترونیک و پردازش رایانهای بوده که نشان میدهد
نیروهای مسلح کشورمان بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، تنها مصرف کننده
تولیدات دیگران نبوده و علم، فناوری و از همه مهمتر شجاعت ایجاد تغییر در
سامانههای خریداری شده را نیز دارند.
همچنین فعالیتهایی برای
توسعه نمونه داخلی از رادارهای خارجی و تولید آنها به تعداد مطلوب، در کشور
به تناسب نیاز صورت پذیرفته است. در این گزارش به معرفی دو نمونه از
جدیدترین رادارهای ساخت متخصصان کشورمان با نامهای کاوش و بشیر میپردازیم
که شباهتهایی به رادارهای پیشرفته خارجی دارند. این رادارها در نمایشگاه
دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در کنار سامانههای راداری پیشرفته پسیو
علیم به نمایش در آمده بودند.
رادار کاوش
کاوش
نام یکی از سامانههای راداری به نمایش در آمده در نمایشگاه مذکور است. هر
چند هیچ گونه مشخصاتی از این رادار اعلام نشده است اما شباهت بسیار بالای
آن به یک رادار بسیار معروف خارجی گویای اهداف طراحی آن است.رادار کاوش؛ رادار بشیر و بخشی از آنتن رادار علیم نیز در زمینه تصویر دیده میشوند
در
واقع رادار کاوش مشابه بومی رادار روسی کاستا-2ئی2 است که در چند سال
گذشته در زمره تجهیزات پدافند هوایی کشور مشاهده شده و از مهمترین اجزاء
ایجاد کننده توان کشف اهداف پنهانکار راداری (رادارگریز) در سامانههای
پدافند هوایی پیشرفته امروز کشور سازنده یعنی روسیه از جمله اس-300 است.رادار کاوش
رادار کاستا-2ئی2
کاستا-2ئی2
یک رادار جستجو و مراقبت 3 بعدی و تمام سمتی برای پوشش ارتفاعات پائین است
که برای کنترل آسمان و تشخیص خودکار برد، زاویه سمتی، ارتفاع و مشخص کردن
مسیر پرواز اهداف طراحی شده و در باند UHF کار میکند.
این رادار
میتواند هواگردهای بالثابت، بالگرد، پهپاد و موشکهای کروز خصوصاً
گونههای دارای قابلیتهای پنهانکاری راداری را در شرایط مختلف از جمله
پرواز در ارتفاع بسیار پائین و نزدیک به سطح زمین و در میان بازتابهای
شدید عوارض زمینی و اشیاء محیطی و آب و هوای مختلف کشف و ردگیری کند.
رادار
کاستا-2ئی2 با توانایی عملکرد خودکار و نیز کنترل از راه دور با تحرک بالا
از فرستندههای حالت جامد، پردازشگرهای دیجیتال و سامانههای آزمایش
عملکرد بهره میبرد و علاوه بر مأموریتهای نظامی با قابلیت اطمینان بالا
میتواند در کاربردهای کنترل نوار ساحلی و عبور و مرور هواپیماهای تجاری
نیز به ایفای نقش بپردازد.آنتن رادار کاستا-2ئی2
این
رادار با طراحی بخشی (ماژولار)، قابلیت جمع شدن بر روی یک کامیون را داشته
و در حالت آماده به کار، آنتن آن بر روی پایهای به ارتفاع حدود 14 متر
قرار میگیرد. یک برج 50 متری نیز برای استقرار آنتن این رادار قابل به
کارگیری است. این رادار به گونهای طراحی شده که در برابر تداخل عملکرد با
سامانههای الکترونیکی مجاور خود علاوه بر اختلالات الکترونیکی (جمینگ)
دشمن تا حد بالایی مقاوم است.
به گزارش مشرق، آنتن رادار
کاستا-2ئی2 دارای ساختاری سه تکه و غیر مسطح با سطحی شبکهای بوده که در
حال حرکت به صورت جمع شده قرار میگیرند به طوری که بخش میانی در زیر و دو
بخش دیگر در طرفین و بالا استقرار یافته و برای شروع به کار، این سه قسمت
به طور خودکار به هم متصل شده و پایهای که آنتن روی آن مستقر شده نیز کار
بالا بردن آن از سطح زمین را به انجام میرساند.آنتن رادار کاستا-2ئی2 در حالت جمع شده و در حال حرکت
سختافزارها
و پردازشگرهای این رادار در یک کامیون مشابه کامیون حامل آنتن مستقر
شدهاند و منبع تولید انرژی الکتریکی از موتور دیزل، توان 23 کیلوواتی مورد
نیاز آن را تأمین میکند. مجموعه رادار قابلیت حمل بالایی را توسط وسائل
نقلیه مختلف مانند هواپیماهای ترابری نظامی داشته و تعمیر و نگهداری
سادهای دارد.
این رادار توانایی کشف اهداف کوچک و کمسرعت را نیز
در فواصل مختلف دارد. طول موج این رادار در محدود دسیمتر بوده و توان پوشش
بردهای 5 تا 150 کیلومتر را دارد. زاویه ارتفاعی تا 25 درجه، پوشش سمتی
360 درجه و ارتفاع پروازی اهداف تا 6000 متر سایر مشخصات عملکردی آن است.
بنا
بر اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت صادرات تسلیحات روسیه، این رادار اهداف
پروازی در ارتفاع 100 متری را در برد 41 کیلومتر (با آنتن در ارتفاع 14
متر) و 55 کیلومتر (با آنتن در ارتفاع 50 متر) ردگیری میکند. رادار
کاستا-2ئی2 توانایی ردگیری همزمان تا 50 هدف را دارد.
دقت این رادار
در برد، 100 متر، در ارتفاع 900 متر و در زاویه سمت، بهتر از یک درجه است و
در مدت زمان حدود 20 دقیقه آماده به کار شده یا آماده حرکت برای خروج از
موضع میشود. این رادار دستکم 20 روز به طور مداوم امکان فعالیت دارد.

رادار کاوش و خودروی حامل سختافزارهای مربوطه
صرف
نظر از مشابهت کلی رادار کاوش با کاستا-2ئی2 از جمله استفاده از 2 خودروی
مرتبط با هم، مشابهت در طرح کلی ساختمان فیزیکی رادار، آنتن و
جمعکنندههای امواج، تفاوتهایی در برخی بخشهای مکانیکی و سازه آن دیده
میشود.
به علاوه با توجه به تجارب پیشین در طراحی و ساخت رادارهای
همرده میتوان گمانهزنی نمود که رادار کاوش نسبت به کاستا از برتریهایی
برخوردار باشد از جمله تقویت نسبی برد، توانایی کشف تعداد هدف بیشتر،
مداومت کاری بیشتر و توان مصرفی کمتر. تولید بومی این رادار به تعداد لازم
با توجه به تخصص آن در کشف اهداف پنهانکار در ارتفاع پائین به توسعه کیفی و
کمی پوشش راداری کشور در نقاط مختلف منجر میشود.اتاق کنترل رادار کاوش
رادار بشیر
بشیر،
نام رادار دیگری است که در نمایشگاه نیروی هوافضای سپاه مشاهده شد و سپس
تصاویری از نمای نزدیک آن در رسانه ملی به نمایش درآمد. این رادار دارای یک
آنتن مسطح مستقر بر روی پایه بوده که قابلیت چرخش به صورت 360 درجه را
دارد و به نظر میرسد از نوع آرایه فازی باشد.رادار بشیر
در
واقع در رادار بشیر پویش محیط در افق با چرخش مکانیکی امواج به انجام
میرسد که ساختاری مرسوم در بسیاری از رادارها است. به علاوه در رادارهای
پیشرفته، پویش محیط در راستای ارتفاعی با تغییر زاویه امواج به انجام
میرسد که با توجه به ساخت رادارهای پیشرفته در کشور احتمالاً در رادار
بشیر نیز از همین روش استفاده شده است.رادار بشیر
شکل
آنتن همچنین نشان میدهد در این رادار از طول موجهای کوچکتر مانند
باندهای L/S استفاده شده است که دارای دقت بالاتری در تعیین موقعیت اهداف
در مقایسه با باندهای HF/VHF/UHF هستند اما همچنان برای جستجو و ردیابی
اهداف در بردهای متوسط و بلند استفاده میشوند.
اما با نگاهی به
رادارهای پیشرفته دنیا میتوان شباهتهایی بین بشیر و نمونههایی از
رادارهای پیشرفته چینی یافت. در واقع سبک طراحی بشیر نزدیک به طراحی
رادارهای چینی JY-11B و تا حدودی Type-120 است.
استفاده از
آنتنهای صفحهای با یک سامانه تشخیص دوست از دشمن (IFF) به همراه آن در
رادارهای غربی مانند Master-T نیز دیده میشود با این تفاوت که در اغلب
رادارهای چینی سامانه تشخیص دوست از دشمن در زیر آنتن اصلی رادار ولی در
بیشتر رادارهای آمریکایی در بالای آن قرار گرفته است.رادار JY-11B
به
گزارش مشرق، رادار JY-11B یک رادار با برد متوسط و بیش از 210 تا 260
کیلومتر برای هدفی با سطح مقطع راداری 2 متر مربع است که برای کشف و ردگیری
دقیق اهداف در ارتفاعهای بسیار پائین طراحی شده است. این رادار با عملکرد
3 بعدی در باند S کار میکند و با استفاده از فناوریهای حالت جامد و تحرک
بسیار بالا از مفاهیم طراحی جدید بهره برده است.
توانایی شکلدهی
به امواج، برخورداری از سامانههای مقابله با ضد جنگ الکترونیک (ECCM) و
توانایی کشف و ردگیری خودکار اهداف از دیگر قابلیتهای این رادار است.
رادار
Type-120 نیز که برخی کارشناسان آن را نمونهای مشتق شده از رادار JY-11B
میدانند یک رادار با قابلیت تحرک بالا است که به منظور کشف اهداف در
ارتفاع پائین طراحی شده. این رادار از یک آنتن آرایهای مسطح بهره برده و
بر روی یک کامیون 6*6 مستقر گردیده است.
در این رادار آنتن با
استفاده از جکهای هیدرولیکی بر روی یک دکل با ارتفاع تا حدود 7 متر قرار
میگیرد تا پوشش بهتری برای کشف اهداف در حال پرواز در ارتفاع پائین فراهم
شود. بر خلاف JY-11B، رادار Type-120 در باند L کار میکند تا توانایی آن
در کشف اهداف پنهانکار با توجه به طول موج بیشتر این باند بیشتر شود.

رادار Type-120
در
رادار بشیر ضمن مشابهت کلی طراحی رادار، آنتن و پایه آن و محل و شکل آنتن
سامانه تشخیص دوست از دشمن، تفاوتهای قابل توجهی نیز در همین بخشها و
اجزاء جانبی نسبت به دو رادار چینی معرفی شده دیده میشود.
سطح
یکپارچه آنتن، تفاوت تعداد المانهای آنتن سامانه IFF و 3 جزء نصب شده در
پشت و دو طرف جانبی آنتن از جمله این اختلاف ها است که نشان دهنده بومی
بودن طراحی رادار بشیر ضمن الگوبرداری از یک رادار مطرح و موفق خارجی است.
احتمالاً نحوه جمع شدن رادار بشیر بر روی خودروی حامل نیز مشابه با رادار
Type-120 باشد.رادار بشیر
رادار Type-120 با آنتن جمع شده و در حال حرکت
نکته
جالب توجه در این زمینه اشاره فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه به راداری
خارجی است که قرارداد خرید آن با کشور سازنده منعقد شد اما تحویل نگردید و
پس از آن متخصصان سپاه با اتکاء به تصاویر و مشخصات اعلام شده آن اقدام
به طراحی و ساخت نمونه داخلی رادار مزبور نمودند که در نمایشگاه دستاوردهای
نیروی هوافضا به نمایش در آمد. این رادار میتواند هر یک از دو رادار کاوش
یا بشیر باشد.
شباهت دو رادار جدید سپاه با رادارهای روسی کاستا و
رادار چینی Type-120 که از اجزاء مهم سامانههای دفاع هوایی موشکی دوربرد
S-300/400 روسیه و HQ-9/12 چین هستند مورد توجه برخی رسانههای خارجی که
دارای رویکرد تخصصی هستند قرار گرفته است.
به نظر میرسد محافل
تخصصی دنیا در انتظار مشاهده نمونه بومی سامانههای موشکی پدافند هوایی
دوربرد ایرانی به سر میبرند. در نمایشگاه نیروی هوافضا نیز ضمن مقایسه
سامانه سوم خرداد با اس-300 اشارهای به برنامه توسعه عملکرد آن به بردهای
100 و 200 کیلومتر در آینده شد.
این سامانههای موشکی از اطلاعات
حاصل شده از رادارهایی مانند قدیر به عنوان سامانه کشف و شناسایی اهداف
معمولی و پنهانکار در مسافتهای بلند و ارتفاعهای بالا، رادار بشیر در نقش
سامانه کشف و ردگیری دقیقتر اهداف در بردهای متوسط تا بلند و رادار کاوش
با توانایی کشف اهداف خصوصاً انواع پنهانکار در بردها و ارتفاعهای کوتاه
تا متوسط بهره خواهند برد.
با احتساب رادارهای قدیر، کاوش و بشیر،
رادار آرایه فازی کنترل آتش 1700 المانی سامانه موشکی پدافند هوایی سوم
خرداد، رادار آنتن مسطح سامانه موشکی پدافند هوایی طبس و نیز رادار سامانه
پدافند هوایی علمالهدی تعداد رادارهای نظامی و غیرنظامی طراحی و ساخته شده
توسط متخصصان ایرانی در انواع مستقر بر سطح با کاربرد جستجوی هوایی و سطحی
به دهها نمونه بالغ شده که برخی از آنها مانند رادار قدیر و رادار کیهانی
(ماوراء افق) سپهر از فناوریهای فوق پیشرفته بهرهمند بوده و جزء
داراییهای فناورانه خاص هر کشور محسوب شده و در دنیا تعداد کشورهای معدودی
دارای این فناوریها هستند.

رادار آرایه فازی 1700 المانی در سامانه سوم خرداد
به
گزارش مشرق، این رادارها از فناوریهای پیشرفتهای مانند شکلدهی دیجیتالی
پرتو و پویش (اسکن) دیجیتالی که در آینده میتواند به تولید آنتنهای
هوشمند منجر شود، توانمندی ردگیری حین جستجو و تشخیص هدف متحرک بین عوارض
زمین و اجزاء الکترونیکی حالت جامد بهرهمند بوده و با استفاده از پردازش
موازی پرسرعت، قابلیتهای کم نظیری را به مجموعه نیروهای مسلح کشور
دادهاند.
این مجموعه گسترده و متنوع که برای مأموریتهای گوناگون
نیروهای مسلح توسعه یافته، کشورمان را به قطب طراحی و ساخت سامانه راداری
تبدیل کرده است. در حالی که این رادارها روزگاری جزء گلوگاههای علمی و فنی
کشور محسوب میشدند امروزه به محصولات صادراتی تبدیل شدهاند به طوری که
حتی کشورهایی با توانایی تأمین نیاز راداری خود از قدرتهای بزرگ دنیا
تمایل به همکاری با ایران برای توسعه رادارهای مورد نیاز نشان دادهاند.
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/344453/%D8%B0%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%B4%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3